Ertehytta er det anlegget mye av aktivitetene til Tistedalen Friluftslag er samlet rundt. Klubben kjøpte hytta i 1956. Etter den tid er det gjort et betydelig arbeid. Resultatet av dette er at klubben i dag har et topp moderne anlegg som blant annet inneholder garderober, trimrom, garasjer, kontorer og romslige oppholdsrom.

Ertehytta ligger i Ertemarka, ca 8.5 km fra Halden sentrum. Følg RV 21 (i retning Aremark) til Tistedal. Etter passering Tistedal "sentrum" er det ca 1,5 km før det står skilt der du skal ta av til høyre inn på Holvannsveien. Parker på Ertemoen. Derifra kan man følge bomveg, lysløype, eller en av de andre stiene opp til hytta. Ved arrangement er bommen åpen og det er mulig å kjøre helt opp til hytta.

GPS-posisjon: 59 grader 6 minutter 53 sekunder nord, 11 grader 30 minutter 11 sekunder øst.